Keresés

2019. június 28.

A rozsdamentes acélból készült szívószálak jelenthetik az egyszer használatos műanyag szívószálak végét

 

Minden egyes nap több milliárd műanyag szívószálat dobnak el világszerte. A felhasznált és eldobott műanyag szívószálak száma csak az Egyesült Államokban megközelíti a napi 170 millió darabot. Az elmúlt évben azonban az egyszer használatos műanyagokkal szembeni ellenállás egyre nagyobb teret nyert és úgy tűnik, hogy a műanyag szívószálak kora lassan leáldozik. De mi fogja őket felváltani?

Kaliforniában a Santa Barbarai FinalStraw startup alapítói úgy vélik, tudják a választ erre a kérdésre: egy újfajta, alternatív szívószál, amely kiaknázza az acél előnyös fizikai tulajdonságait.

A FinalStraw által megalkotott szívószál a világ első összecsukható szívószála, ami rendkívül tartós is: napi átlag két összecsukás mellett 15 éven keresztül használható. Ebből adódóan, könnyen elfér zsebben, kézitáskában, vagy a slusszkulcs mellett a kulcstartón.

A rozsdamentes acél kulcsszerepet játszott a szívószál tervezésében, mivel egyszerűen fertőtleníthető a nem porózus és rozsdaálló anyagból adódóan. Ez lehetővé teszi a többszöri tisztítását anélkül, hogy az anyag felülete károsodna, mindemellett stílusos kinézetet kölcsönöz a terméknek.

A két millenniumi vállalkozó, Emma Cohen és Miles Pepper rukkoltak elő az ötlettel és cégükkel, a FinalStraw-val, miután közös barátaik mutatták be őket egymásnak 2017 októberében.

A fenntarthatóság és a környezetvédelem mindkettőjük életében fontos szerepet játszott már korábban is. Rájöttek, hogy az akkoriban a piacon kapható fém szívószálak ormótlanok és nehezen hordozhatók. Úgy gondolták, hogy ez sok embert meggátol abban, hogy az egyszer használatos műanyag szívószálakat egy fenntartható alternatívára cseréljék.

Kigondolták, hogyan tudnák megtervezni és piacra dobni saját, összecsukható szívószálukat, amely olyan kicsi, hogy könnyen el lehet vinni magunkkal bárhová. 2018 márciusában úgy döntöttek, hogy a Kickstarter-en indítanak egy közösségi finanszírozású kampányt. A céljuk az volt, hogy összegyűjtsenek 12.500$-t. Hamar nyilvánvalóvá vált, hogy a tervük iránti érdeklődést messze alul becsülték.

A 30 napos kampányuk ideje alatt Emma-nak és Miles-nak elképesztő mennyiségű 1,89 millió dollárt sikerült összegyűjtenie, valamint a részesei lettek egy globális fenntarthatósági mozgalomnak is, ami azóta is egyre csak erősödik. Mindössze 8 hónappal később az első FinalStraw szívószál kiszállításra is került.

Emma és Miles két fő indok miatt döntött úgy, hogy a terméküket rozsdamentes acélból készítik el. Az első indok, hogy ez az anyag erős, sokoldalú és higiénikus, ami nem rozsdásodik. Ezek a tulajdonságok elengedhetetlenek az újrahasznosíthatósághoz. Másodszor pedig az acél a legkörnyezetbarátabb módon előállítható fém és 100%-ban újra hasznosítható. A tervezési folyamat során a két vállalkozó rendkívül fontosnak tartotta, hogy a fenntarthatóságot részesítsék előnyben, ahol csak lehetséges. Ezért döntöttek például úgy, hogy a termék csomagolásához újrahasznosított papírt használnak fel.

2019-ben, a Final Co. anyacég égisze alatt a FinalStraw alapítói egy új termékcsaládot fognak a piacra dobni, a Foreverables-t. Ez a termékcsalád nagyban hozzá fog járulni ahhoz, hogy az egyszer használatos műanyag eszközöket egy életre elfelejthessük. 

 

forrás: worldsteel