Keresés

2018. október 03.

Elfogadta az EP a jövő személy-és kisteherautóinak CO2 kibocsátási szabályairól készült jelentést

Fontos előrelépés az életciklus szemlélet jelentőségének felismerésben

 

Brüsszel, 2018. Október 4. – Az Európai Acélipari Szövetség (EUROFER) üdvözli az EP mai plenáris ülésének döntését, melynek értelmében elfogadták a jövő személygépjárműveinek és kisteherautóinak tervezett kibocsátási szabályairól szóló tanulmányt*.

A jelentés elfogadásával az EP kifejezte azt, hogy felismerte az életciklus szemlélet fontosságát a 2020 utáni időszak gépjárműveinek CO2 kibocsátási szabályozása tekintetében. „Mostanáig a vonatkozó előírások kizárólag a járművek kipufogócsövén távozó gázokra összpontosítottak, mely kibocsátás a jármű ún. használati fázisában jelentkezik.” - mondta Axel Eggert, az EUROFER igazgatója. „Az EP felismerte a gépjárművek előállítása és újrahasznosítása közben keletkező emisszió növekvő jelentőségét. Mivel a tanulmány szerint a használati fázisban történő kibocsátás nem fog olyan mértékben csökkeni, amellyel a párizsi egyezmény céljai tarthatók lennének, a parlament kifejezte igényét egy egységes, a teljes életciklusra vonatkozó kibocsátást szabályozó módszertan kidolgozására.”

A harmonizált módszertan kidolgozása az egyik legfontosabb első lépés az életciklus szemlélet gépjárműipari CO2 szabályozásba történő integrálásának hosszabb távú célja felé. Ezzel lehetőséget lehetne adni bizonyos engedményekre a használati szakasz CO2 kibocsátása tekintetében, amivel tulajdonképpen elismernék a teljes életciklusra vonatkozó kibocsátás csökkentést. Ez a gyakorlat jelenleg nem szerepel a napjainkban alkalmazott típus-jóváhagyási eljárásban.

„Úgy látjuk az EP és a tagállamok közötti tárgyalások következő szakasza a témában határozott utat jelöl ki a Bizottság számára az életciklus megközelítés CO2 szabályozásokba történő integrálására, átlátható és megbízható számítási módszerek mentén.” – jegyezte meg Mr. Eggert. „Ezt mindenféleképpen kombinálni kell azzal, hogy a gépjármű teljes életciklusában szerepet játszó egyéb érdekelt feleket, mint pl. az alkatrészgyártókat vagy az újrahasznosítással foglalkozókat is ösztönözni kell a kibocsátáscsökkentésre.”

Mr. Eggert szerint – „Az európai acélipar kész együttműködni a gépjárműgyártókkal a CO2 kibocsátás csökkentés szükségességéből eredő kihívások megoldásában és bemutatni azt, hogy az életciklus szemlélet hogyan segíthet a költség- és a valóban hatékony emisszió csökkentésben.”

 

forrás: EUROFER

 

*Miriam Dalli – Report on the proposal for a regulation of the European Parliament and of the Council setting emission performance standards for new passenger cars and for new light commercial vehicles as part of the Union's integrated approach to reduce CO2 emissions from light-duty vehicles and amending Regulation (EC) No 715/2007 (recast)

 

Megjegyzés: A közlekedés/szállítmányozás felelős az EU ÜHG kibocsátásának kb. 20%-áért, ennek a 70%-át a személygépkocsik és a kisteherautók kibocsátása adja. Ennek megfelelően a személygépjárművek és a kisteherautók felelősek az EU teljes ÜHG kibocsátásának közel 15%-áért. A közlekedés/szállítmányozás az egyetlen szektor, melynek CO2 kibocsátása nőtt a 90-es évek óta.