Keresés

2018. július 02.

HYBRIT – egy lépéssel közelebb a karbonsemleges acélgyártáshoz

Stefan Löfven svéd miniszterelnök (balra elől) és Isabella Lövin miniszterelnök helyettes szimbolikusan útjára indítja az új üzem kivitelezési munkálatait

 

Kísérleti acélművet (Hybrit - Hydrogen Breakthrough Ironmaking Technology) épít egy svéd cégekből álló konzorcium, amelyben a szén helyett hidrogénnel végzik majd a vasoxidok redukcióját. Jelenleg az acélgyártás felelős Svédország széndioxid kibocsátásának 10%-áért. Ha a pilot projekt sikeresnek bizonyul, utat nyithat egy olyan jövő felé, ahol az acélgyárak kéményein csak vízpára fog távozni.

A cél két üzem létesítése, az egyikben fosszilis energiahordozók nélkül végzik majd az ércekből a pellet előállítását, a másikban hidrogénnel történik majd direkt redukció.

A beruházás az észak svédországi Luleå-ban valósul meg az energiaszektorban érdekelt, állami tulajdonú Vattenfall, az acélgyártó SSAB és svéd-finn tulajdonú, Európa legnagyobb vasérc termelőjének az LKAB-nak a közreműködésével.

Az üzem kivitelezésének szimbolikus megkezdése utáni eseményen Löfven svéd miniszterelnök elmondta: „A mai napon minden kételyét eloszlatjuk azoknak, akik még mindig úgy gondolják, hogy a nehézipar és az éghajlatváltozás megelőzése összeegyeztethetetlen.” Hozzátette: „Továbbra is azok a vállalatok adják a svéd gazdaság gerincét, amelyek innovatív módon igyekeznek alkalmazkodni a szigorodó klímavédelmi irányelvekhez.”

Az SSAB fogja végezni az üzemeltetést, az LKAB szállítja majd a szükséges alapanyagokat, a Vattenfall pedig megújuló energia felhasználásával a hidrogén előállítását.

A hagyományos nagyolvasztós-oxigén konverteres és a
Hybrit acélgyártási eljárás

 

A projekt várható költségvetése 150 millió euró, amelynek körülbelül egyharmadát a Svéd Energiaügynökség támogatása fedezi.

Mårten Görnerup a Hybrit konzorcium ügyvezető igazgatója elmondta: „A pilot méretű tesztelés elengedhetetlen ahhoz, hogy igazoljuk a kis méretű laboratóriumi kísérletek eredményeit. A projekt megnyitja az utat az előtt is, hogy jobban megértsük a technológia működését egy összetett ipari méretű rendszerben, továbbá felkészülhetünk a termelési folyamatok gazdaságos irányítására.”

A projekt tervezését 2016 tavaszán kezdték meg, az üzem indulását 2020-ra prognosztizálják. Az eredeti cél, azaz, hogy teljesen fosszilis energiahordozók és redukáló ágensek felhasználása nélküli acélt gyártsanak 2035-re valósulhat meg.

 

Forrás: www.globalconstructionreview.com