Keresés

2018. január 21.

Kína jelentősen szigorítja az új acélipari kapacitások létrehozásának szabályait

 

 

A kínai Ipari-és Információtechnológiai Minisztérium 2018.01.08-án hétfőn bejelentette, hogy a jelenleginél szigorúbb szabályokat határoz meg a jövőben az elavult acélipari létesítmények kiváltására szolgáló új acélipari kapacitások létrehozása tekintetében – olvasható a www.steel-technology.com-on.

Az új szabályozás értelmében a környezetterhelés szempontjából érzékeny régiókban 1 tonna/év új acélgyártó kapacitás létrehozása legalább 1.25 tonna/év régi, elavult technológiával üzemelő kapacitás leépítésével valósulhat csak meg. (A legjelentősebb acélgyártó kapacitásokkal rendelkező tartományok úgy, mint Hebei és Jiangsu is a környezeti szempontból érzékeny régiók közé tartoznak. Bizonyos elavult acélipari kapacitások felszámolásának, a modern technológiák alkalmazásának és az ipar szerkezetátalakításának egyébként óriási jelentősége van környezeti szempontból is ezekben a régiókban, hiszen itt az acélipar a második legnagyobb légszennyező és szénfelhasználó, ennek megfelelően CO2 kibocsátó az energiaágazat mögött.)  Az illegális kapacitásokat felszámoló, valamint politikai vagy kormányzati pénzügyi segítséggel végrehajtott kapacitáscsökkentésben érintett vállalatok nem kapnak engedélyt új üzemek létesítésére. Ezzel a lépéssel a kínai kormányzat hangsúlyozni igyekszik azt a törekvését, amellyel gátolni próbálja hatalmas túlkapacitással rendelkező acéliparának további bővülését.

A piaci szereplők régóta várták a bejelentést, hiszen a túlkapacitás mértékének csökkenése mindenképpen kedvezően hat az acéltermékek árára. Egy a neve elhallgatását kérő hangzhoui acélkereskedelmi vállalat menedzsere elmondta, hogy a kapacitások modernizálásának szigorú normája enyhítette azokat a piaci aggodalmakat, melyek szerint a kormány esetleg lazítani kíván az új kapacitások létrehozásának korlátain. A bejelentésre a Shanghai Futures Exchange aznapi utolsó kereskedési órájában az acéltermékekre vonatkozó határidős jegyzési árak is jelentősen emelkedtek.

Az új szabályozás arra utal, hogy a kínai kormány továbbra is komoly erőfeszítéseket tesz a kínálati oldali reformok előmozdítása és az ágazati túlkapacitások csökkentése érdekében. Kína célja, hogy a 2016-2020 közötti időszakban a 13. ötéves terv keretében 100-150 millió tonnával csökkentse nyersacélgyártó kapacitását.

 

Néhány gondolat a kínai túlkapacitás hatásairól az EU acéliparára

Jelenleg a világ acélipara jelentős túlkapacitással küzd. Napjainkra a világ éves nyersacélgyártó kapacitása elérte a 2,3 milliárd tonnát, miközben a globális kereslet alig éri el 1,5 milliárd tonnát évente.

 

Globális nyersacél gyártás, nyerscélgyártó kapacitás és túlkapacitás

1980 és 2017 között

(forrás: Center on Globalization, Governance and Competitiveness, Duke University)

 

A túlkapacitás elmúlt évtizedben tapasztalható jelentős bővülésének hátterében a 2000 környékén beindult és kb. 2013-ig töretlen lendülettel rendelkező Kínai acélipari növekedés, valamint a 2008-ban kirobbant gazdasági világválság hatására bekövetkező acélipari termékek iránti globális keresletcsökkenés, valamint az elmúlt években tapasztalható kínai gazdasági növekedés lassulásának hatására bekövetkezett belföldi keresletcsökkenés áll.

Mint köztudott a világ legnagyobb acélgyártója Kína a maga kb. 800 millió tonna/éves nyersacél termelésével. Ezzel szemben az ázsiai ország több mint 1,1 milliárd tonna/éves nyersacélgyártó kapacitással rendelkezik. A következő ábrán jól látható, hogy a teljes globális acélipari túlkapacitás közel fele Kínában koncentrálódik.

 

A globális acélipari túlkapacitás regionális megoszlása

2015

(forrás: Center on Globalization, Governance and Competitiveness, Duke University)

 

Globálisan jelentkező probléma, hogy az acélipari vállalatok többek között a jelentős túlkapacitások miatt nem tudnak optimális kihasználtsággal működni, ezért jelentős profittól esnek el, ezzel határozottan csökken a fejlesztésekre (többek között a környezetterhelés csökkentésére irányuló fejlesztésekre) fordítható összeg.

Komoly gondot jelent továbbá, hogy feltételezhetően dotált alapanyag és energiaárak, valamint a fejlett országok munkaegészségügyi és környezetvédelmi előírásaitól jóval lazább szabályozások mellett működő kínai acélipari vállalatok a túlkapacitásokon kívül a belső piac csökkenése miatt is jelentős mennyiségű dömping áron értékesített acéltermékkel árasztják el a világot, többek között az EU-t is. Az unióba érkező kínai acélimport az elmúlt években drasztikusan nőtt, az EU-s acélipar, ezzel együtt munkahelyek százezreinek létét veszélyeztetve.

Éppen a fentiek miatt tartjuk fontosnak, hogy a kínai túlkapacitások leépítésére vonatkozó kormányzati intézkedéseket folyamatosan nyomon kövessük.

P.A.